Nazwa
zespołu: CARACH ANGREN
Tytuł płyty:
Where the Corpses Sink Forever
Utwory: An
Ominous Recording; Lingering In an Imprint Haunting; Bitte Tötet Mich; The
Funerary Dirge of a Violinist; Sir John; Spectral Infantry Battalions; General
Nightmare; Little Hector What Have You Done?; These Fields are Lurking (Seven
Pairs of Demon Eyes)
Wykonawcy: Seregor – gitary, wokal; Ardek – instrumenty
klawiszowe; Namtar – instrumenty perkusyjne
Wydawca: Season of Mist
Rok wydania: 2012
„Niedziela. Trzeci października, godzina 6 po południu, deszcz…
Otrzymałem rozkaz wykonania wyroku na siedmiu więźniach”. Tak się zaczyna
nowa płyta Holendrów z Carach Angren specjalizujących się w koncept albumach.
Płyta „Where the Corpses Sink Forever”
zawiera kilka makabrycznych historii splecionych losem pewnego egzekutora i
okrucieństwem wojny. Dla niezorientowanych w twórczości tego zespołu wystarczy
rzut oka na okładkę i już wiadomo, że na happy end nie ma co liczyć.
Carach Angren gra tzw.
symfoniczny black metal. Nie będę ściemniał, że oto w danym fragmencie słyszę
echa Wagnera a w innym np. więcej Mahlera. Niech to cholera, za cienki jestem w
uszach na takie zabawy. Mam jednak niezawodny wskaźnik, który pozwala mi
określić czy muzyka, jaką para się ta kapela przemawia do mnie czy też nie. Otóż,
jeżeli słuchając symfonicznego black metalu przewracam ślepiami i wiję jęzorem
niczym Gene Simmons (oczywiście w miarę moich skromnych możliwości
anatomicznych) albo zaczynam syczeć jak Janusz Korwin-Mikke podczas próby
obalania bądź cementowania kolejnego stereotypu, to znaczy niezawodnie, że
słyszę dobry (sic!) black metal. No cóż, po słuchaniu tego albumu najczęściej
chce mi się pić a i ból mięśni przy gałkach ocznych się pojawia.
Głównym kompozytorem w Carach
Angren jest klawiszowiec Ardek (prawdziwe nazwisko – Clemens Wijers). To słychać
na tej płycie doskonale. To jego orkiestracje kreślą główne motywy. Nie są
tylko dodatkiem do gitarowych riffów. Na szczęście Clemens nie jest
niewolnikiem jakiejś chorej ambicji i nie upakował dźwięków ile się tylko dało.
Niektóre fragmenty są gęste, ale w innych jest sporo przestrzeni i co
najważniejsze jest wytworzona odpowiednia atmosfera. Warto też podkreślić, że w
niektórych utworach na skrzypcach zagrał nijaki Nikos Mavridis. To dodaje
trochę szlachetności muzyce. Nie oznacza jednak, że orkiestracje z klawiszy i
Ardekowego kompa brzmią zbyt sztucznie. Nie bójcie żaby, jest dobrze.
Równie istotne w kreowaniu
makabrycznego klimatu są wokale Seregora (prawdziwe nazwisko – Dennis Droomers).
Nie zdziwiłbym się gdyby Dennis w szkolnym wieku zamiast rozrabiać chodził na
zajęcia kółka teatralnego. Sposób, w jaki wypruwa on z siebie kolejne fragmenty
tekstów świetnie współgra z bliskimi muzyce filmowej orkiestracjami Ardeka.
Jeśli chodzi o gitary Seregora, to czasami pod względem głośności pozostają one
trochę zbyt wycofane. Dla niektórych słuchaczy może to być mankamentem tego
albumu. Jednak partie gitar same w sobie są bardzo dobre i dodają dźwiękowej
agresji a bywa też, że piękna. Ciekawe jest ich brzmienie. Kojarzyć się może na
przykład z brzmieniem starszych nagrań Rotting Christ. Jakby określił to pewien
znany gitarzysta – jest mniej buły a więcej dżyndży. Mnie ten sound przekonuje.
Podobnie jak brzmienie perkusji Namtara (prawdziwe nazwisko – Ivo Wijers).
Szczególnie lekko „klapnięty” werbel świetnie się odzywa. Na blastach ciszej
terkocze a na akcentach chłoszcze bez litości.
Słuchać płyty „Where the Corpses Sink Forever” i nudzić
się jest niezwykle trudno. Już intro zatytułowane „An Ominous Recording” wprowadza napięcie, które nie zanika w
następnym numerze: „Lingering In an
Imprint Haunting”. Ten utwór to hicior symfonicznego blacku, w którym
talent wokalisty błyszczy jak czarny onyks. Następny „Bitte Tötet Mich” poraża już od początku wściekłym naparem. Gitary
w tym numerze mają swoje arcymomenty. „The
Funerary Dirge of a Violinist” zawiera liryzm, epickość, wściekły jad i wreszcie
motorykę wyzwalającą headbanging. Prześwietny numer. W najbardziej chyba chorym
pod względem tekstu „Sir John” jest smolista
potęga, której pozazdrościć Holendrom może nawet Morbid Angel. Następny utwór „Spectral Infantry Battalions” jest
daleki od piosenkowych form, to już w zasadzie muzyka do teatru… wojny. „General Nightmare” kontynuuje militarny
sznyt z poprzedniego kawałka, choć już bliżej konwencji black metalowego utworu.
W „Little Hector What Have You Done?”
kapela zapierdziela jak opętana a refren zdradza objawy pewnego rodzaju
przebojowości. Podsumowujący album utwór „These
Fields are Lurking” to kolejne świadectwo nieprzeciętnej wyobraźni muzyków a
melodia kończąca ten utwór prześladuje słuchacza do następnej „niedzieli, trzeciego października…”
Za okładkę odpowiada Erik Wijnands. Frontowy obrazek jest ok., ale tak
naprawdę wszystko, co najciekawsze schowano do środka. Są tam „chore” fotki
nawiązujące do tekstów piosenek. Szczególnie zdjęcie Generała Koszmaru robi
wrażenie. Kurcze blade, nawet raporty z sesji nagraniowej tego albumu są
zajebiste (do odnalezienia na YT). Może ktoś będzie jęczał, że symfoniczny
black metal najlepsze lata ma za sobą, więc ta płyta jest nie na czasie. Może
ktoś będzie ględził, że brzmienie gitar „niedożywione” a orkiestracji więcej
niż ustawa przewiduje. Olać to! Ta płyta ma nawiedzony klimat, który Carach
Angren wytwarza z taką łatwością, że aż strach się bać, co jeszcze wymyślą w przyszłości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz